Sociale media voor de horeca

Sociale media voor de horeca 2017-03-14T11:56:36+00:00

Maakt u al gebruik van sociale media?

Sociale media iconenUit een onderzoek door de horecava in 2012 (bron) bleek dat 38% van de horecaondernemers zakelijk géén gebruik maakte van sociale media. Verder zag 25% de noodzaak er niet van in, 22% vond het teveel tijd kosten en 21% wou geen bedrijfsinformatie via internet verspreiden.

Sociale media als referentie voor horecabezoekers

Uw gasten maken wél gebruik van de verschillende kanalen. Voordat een nieuwe gast naar uw hotel, café, restaurant of B&B komt wordt eerst uw website bezocht en worden beoordelingen over uw bedrijf gelezen. Ook nadat een keuze voor uw horecabedrijf is gemaakt blijft sociale media een belangrijke rol spelen:

  • op Facebook laat men vrienden weten waar ze naartoe gaan;
  • eenmaal in uw café checken ze in op Foursquare of Facebook;
  • foto’s van de bestelde gerechten in uw restaurant komen op Facebook en Instagram;
  • en na vertrek wordt een beoordelingen op Iens, Zoover, TripAdvisor, Facebook of Google+ geplaatst.

Het is daarom belangrijk dat u op dezelfde sociale media kanalen als uw gasten aanwezig bent. U kunt dan inspelen op en deelnemen aan de conversatie. Beloon bijvoorbeeld gasten die inchecken met een gratis drankje, bedank tevreden gasten voor hun bezoek en biedt uw excuses aan bij een slechte beoordeling.

Xenonis Horeca Webservice helpt

Wilt u meer sociale media inzetten voor uw horecabedrijf en heeft u hulp nodig? Neem dan contact met mij op, ik help u graag met:

  • het maken van een sociale media plan;
  • het maken en optimaliseren van uw sociale media profielen;
  • het koppelen van uw profielen aan uw website;
  • het monitoren van uw sociale media kanalen